Precis som inom många andra fritidsaktiviteter så finns det en liten djungel av tillbehör och saker som kan underlätta och vara bra att ha. Vi berättar om några av dem här.

En fältlåda är det många som har. Det är en väska i varierande utföranden där man kan samla alla saker man behöver ha med sig ut på fältet när man ska flyga. Det finns ritningar att hämta på internet för att bygga väskan själv utav trä men det finns också färdiga att köpa i många olika utföranden.

Vad man behöver ha med sig ut varierar såklart också beroende på vad man flyger för plan. Är det ett bränsledrivet plan så behöver man ha metanol eller bensin med sig. Likaså behöver man ha en glödare för att få igång motorn. Glödaren drivs av ett batteri som du måste ha laddat innan du åker ut för att flyga.

Man kan behöva glödstiftsnyckel om man behöver byta stift under flygdagen. Extra glödstift är också bra att ha med sig. Många har även en liten bränslepump i fältlådan. Man behöver ju tanka flera gånger under en flygdag. När sedan dagen är slut och man ska köra hem så ska man vara noga med att tömma tanken igen. Detta görs enkelt med en liten bränslepump. De finns både som elektriska och handvevade.

Likaså kan man behöva skruvmejsel för att spänna åt vingbultarna som håller vingen på plats. Vissa vingar sitter fast med flertalet grova gummiband. Då kan det alltid vara bra att ha lite extra gummiband med sig ut på fältet.

Flyger man ett elplan så kan man behöva ha ganska många batterier med sig ut på fältet alternativt att man har en laddare med sig. Vissa laddare kan man koppla till bilbatteriet och på så sätt kan man ladda batterierna även ute på fältet.

Flyger man elplan är det alltid bra att ha LiPo-påsar. Det är brandsäkra påsar som man förvarar sina batterier i. Dessa finns att köpa i flera olika storlekar. Batterierna ska alltid förvaras i en brandsäker påse.

Laddare finns också i många olika utföranden. Flyger man elplan så måste man ha en laddare som är avsedd till att ladda LiPo batterier med. Många av dagens laddare är ställbara så att du kan ladda i stort sett alla sorters batterier med dem, vilket så klart underlättar. Bara man lär sig hur man ska ställa in laddaren! Manualer brukar alltid medfölja.

Lite extra propellrar är också bra att ha med sig ut på fältet. Skulle man misslyckas med en landning och propellern går sönder så kan man bara byta och fortsätta flyga igen. Flyg aldrig med en skadad propeller!